Allt fler vägsträckor klassas nu för riktigt tunga fordon, vilket möjliggör lägre bränsleförbrukning och därmed utsläpp för samma transportarbete. Sedan 2018 har 30 procent av det tunga vägnätet (BK1 och tyngre) klassats om till BK4, som medger bruttovikter upp till 74 ton.
Målsättningen är att i framtiden upplåta hela BK1-vägnätet för BK4. Men i en ny studie från Skogforsk konstateras att Trafikverkets ansträngningar att bygga ut BK4-vägnätet varit väldigt varierande i olika delar av landet.
– Det är avgörande att flaskhalsar byggs bort om man vill få BK4-vägnätet attraktivt för andra än de som bara transporterar regionalt. Annars riskerar projekt att rinna ut i sanden, säger Henrik von Hofsten, projektledare vid Skogforsk.


Text: ELIN FRIES/elin.fries@bitzer.se
Reportaget publicerades i Skogforsks tidning Vision 3/2021