Brådskan att få ut barkborreskadat virke kan leda till trafikfarliga virkesupplag längs våra allmänna vägar. Nu utvecklar Skogforsk ett beslutsstöd som ska minska riskerna.
Text och foto: SVERKER JOHANSSON sverker@bitzer.se

– Nu är det snabba ryck och ibland hinner man inte riktigt med planeringen, säger Tomas Johannesson på Skogforsk. Tempot kan medföra att en hel del virkesupplag längs de allmänna vägarna blir trafikfarliga eller svårhanterliga.
Utvecklar kartbaserat stöd
Därför jobbar Skogforsk för att utveckla ett kartbaserat beslutsstöd. Med hjälp av geodata om vägarna och terrängen identifierar beslutsstödet ytor som passar för avlägg längs de allmänna vägarna.
Metoden är att först skapa en avläggszon längs vägarna i form av rutor med sidan 12 x 12 meter. Kravet på zonens bredd är att den ska kunna rymma en välta och en skotare som lossar, samt att terrängen och höjdskillnaden mellan vägbana och avläggsområde medger lagring och lastning.
Många parametrar
Dessutom tillkommer ett stort antal begränsningar: vägens hastighetsbegränsning, mitträcken, hur avlägget ligger i förhållande till backar, krön och innerkurvor (för att inte skymma sikten) samt korsningar, ledningar, busshållplatser, viltstängsel, vattendrag och kulturmiljöer.
Det är lätt att tänka på vältorna som den stora faran vid avåkningar, men det finns också risker med fordon som lastar virke utmed trafikerade vägar.
– Här har planeringen av upplagsplatsen en avgörande betydelse. Alla aktörer behöver samarbeta för att säkerställa en trygg och bra arbetsmiljö, säger Tomas Johannesson.
– Det finns alltså mycket att ta hänsyn till, konstaterar Tomas kollega Aron Davidsson, som står för projektledningen
när beslutsstödet ska konstrueras. Men vi har gjort något liknande för avläggsplanering längs skogsbilvägar och tror oss kunna lösa det här.
Kan ge fler nyttor
Beslutsstödet har också en annan fördel: det kan kombineras med de beslutsstöd för terrängtransport som används i skogsbruket, till exempel Bestway, TimberTrail och Skotaroptimering.
– När man väl utsett lämpliga avlägg kan man också planera in effektiva basvägar som ansluter dit, säger Aron Davidsson.
Läs instruktionen!
I samråd med Riksförbundet Enskilda Vägar har Trafikverket, tillsammans med skogsbruket och Skogforsk, tagit fram en instruktion för upplag av virke och skogsbränsle vid allmän väg. Och den främsta anledningen till att virket läggs upp felaktigt vid allmänna vägar är okunskap om gällande regelverk, tror Tomas Johannesson. Han påpekar att det alltid, enligt väglagen, krävs tillstånd från Trafikverket för att få lägga upp virke längs allmän väg.
– Säkerheten är alltid det viktigaste. Virket får inte läggas så att det skapar faror för trafikanterna. Man måste följa de anvisningar som finns för att minimera riskerna, säger Tomas Johannesson.
Instruktionen kan du till exempel ladda ned här:
https://skogsstyrelsen.se/globalassets/bruka-skog/avverkning/upplag-av-virke-folder.pdf