Joel Persson, transportutvecklare och chef, Södra avverkning
”Vi är tydliga i våra entreprenörsavtal”
”Tillgång på data är en förutsättning för att hela flödet ska fungera och det är en integrerad del i processen. Men det är också en viktig del i den kollektiva nyttan för skogsägarna då det bland annat möjliggör nya digitala lösningar. Vi värnar integriteten och är tydliga i alla våra entreprenörsavtal med vilken data som vi använder och på vilket sätt. Exempelvis så använder vi aldrig data för att studera enskilda individer eller företag. Det är viktigt att vi alla bidrar till att möjliggöra forskning och utveckling, sett ur allas perspektiv, för att vi som bransch ska kunna fortsätta stärka vår effektivitet tillsammans.”
Linnéa Carlsson, teknikspecialist, Sveaskog
”Vi ser positivt på en branschgemensam diskussion”
”Hur informationen vi samlar in kan och får användas är en intressant och viktig fråga, men den är komplex och måste belysas ur flera perspektiv. Vi ser positivt på en branschgemensam diskussion kring dessa frågor.”
Håkan Nilsson, vd, Skogsentreprenad AB Bröderna Nilsson
”Om kakan växer får vi inte vara med och dela”
”Rätt använt så tycker jag att det finns vissa fördelar med analyser av stora mängder data. Då merparten av entreprenadverksamheten i Sverige utförs av väldigt små företag har vi svårt att själva analysera om exempelvis inköp av extrautrustning är värt pengarna eller inte. Men först måste vi sitta ner och ta fram en branschstandard. Om detta kan få kakan att växa så får vi inte vara med och dela, är tyvärr vår erfarenhet.”
Joakim Gustafsson, Vd och infrastrukturchef, Svensk Skogsservice
”Obehagligt att ägaren av data har så stor makt”
”Vi blir på ett sätt livegna då vi inte ens fakturerar längre utan att detta skapas i beställarens portaler. Vi har upplevt reklamationer där exempelvis traktdirektiven i samband med reklamationen i beställarens portal förändrats mot den första versionen, så visst obehag finns då ägaren av data har så stor makt. Framåt ser det ju ut som även röjsågarna kommer ”tala” så då blir det mer likt diskussionen som är på maskinsidan. Frågan kring data och hur den används är högst relevant.”
Magnus Bergman, utvecklingschef SCA Skog AB
”Vi tror på nära samverkan”
”Vi tror inte att ensam är stark när det gäller den skogliga värdekedjans utveckling – vi tror på nära samverkan. För att lyckas är detaljerad information om alla delprocesser viktigt för att utveckla hela kedjan. Vi har länge sett det som en nyckel att koppla ihop SCA:s data om skogen med data om utförandet av avverkningen och industrins mätdata om leveransen.
När vi handlar upp en avverkningstjänst så ingår, förutom själva avverkningen och terrängtransporten, även en leverans av data över hur arbetet har genomförts. I avtalet regleras vilken data som samlas in, för vilka syften den får användas samt hur data hanteras och lagras.
En stor del av arbetet med förbättringspotentialer sker ute i arbetslagen och de möjligheter de ser och bestämmer sig för är avgörande för vilka förändringar som faktiskt genomförs. Att då få enkel tillgång till tidsserier av egna mätdata och dessutom i relation till snitt och spridning hos andra lag spelar stor roll. På så sätt kan både lagen och vi jämföra hur olika maskinmodeller verkar fungera i mätprecision, tidsutnyttjande, prestation med mera. Det här är såklart också bra för att ge återkoppling till maskintillverkare för att driva på maskinutvecklingen.”
John Arlinger, specialist på värdekedjor, Skogforsk
”Det blir problem när allt blandas samman – det går att hålla isär”
”Vem som är ägare av data är en del av affärsuppgörelsen mellan entreprenör och uppdragsgivare. Det blir problem när juridik, affärsrelationer, teknik och it blandas samman. GDPR är en sak, affärsuppgörelser en annan, it och teknik en tredje; dessa frågor måste hanteras separerade från varandra. Det vedertagna sättet är att produktionsdata tillhör uppdragsgivaren och driftsdata tillhör maskinägaren. Dessa två är enkla att rent praktiskt hålla isär. Det går också att ”tvätta bort” information så att den inte kan kopplas till enskilda förare.”