Det har varit ett tufft år för skogsvården och mängden markberedning och röjning har minskat betydligt i hela landet jämfört med föregående år. I södra Sverige har har även planteringsarealen minskat medan den ökat något i norra Sverige. De arealer som inte åtgärdats under 2018 kommer att behöva åtgärdas senare så detta tapp kommer troligen att påverka mängden skogsvårdsarbete under 2019 och 2020.
För första gången samlade undersökningen även in kostnadsuppgifter för skogsvårdsåtgärder som utförts på uppdrag hos enskilda markägare.
I medeltal är plantering och röjning på annans mark något dyrare i norra Sverige, vilket troligen beror på högre boniteter på privatägd mark än på statlig och företagsägd mark.
Även i södra Sverige är röjningen i medeltal något dyrare vilket även här delvis förklaras av bonitets skillnaden – de enskilda skogsägarnas marker har i genomsnitt högre bördighet. 60 procent av den årliga skogstillväxten finns här.
Kostnaderna för de olika skogsvårdsåtgärderna har generellt ökat något, men variationen är också större än tidigare år. I förhållande till övriga landet är kostnaden för plantering och röjning även detta år något högre i Götaland. Två åtgärder sticker dock ut och har troligen orsakats av den varmasommaren:
- Planteringskostnaden har ökat i södra Sverige. Här anger flera respondenter att kostnadsökningen beror på att man avstått att plantera på grund av torkan och mängden inköpta men aldrig planterade plantor därför ökat.
- Markberedningskostnaden har i medeltal ökat med mellan 4,8 och 6,6 procent. En stor del av detta kan säkert förklaras av ökade kostnader på grund av brandrisk, exempelvis kostnader för nattkörning och brandbevakning av markberedda hyggen. Det är dock besvärande att markberedningskostnaden fortsätter att öka år efter år.

Råvarukostnad och transporter
Under 2018 ökade timmerpriserna fritt bilväg med i medeltal nio procent i södra Sverige och fem procent i norra Sverige. Priset fritt bilväg för barrmassaved och granmassaved ökade även de med cirka nio procent, medan lövmassaveds priset sjönk något.
Transportkostnaderna har under lång tid ökat mer än konsument prisindex och 2018 är inget undantag.
Den volymvägda medeltransportkostnaden ökade 6,6 procent jämfört med 2017, vilket delvis beror på att medeltransportavståndet ökade med 1,2 procent.
– Det finns troligen en del väderbetingade orsaker till det, menar Lars Eliasson. Stora snömängder längs Norrlandskusten försköt till exempel avverkningarna inåt landet, längre från kustens industrier.