Vägkostnaderna ökade markant under 2020, men medan vissa skogsägare drabbas hårt så påverkas andra lindrigt. Mark- och ägarförhållanden påverkar, liksom industriernas försörjningsstrategi.
Text: KARIN MONTGOMERY | Foto: SVERKER JOHANSSON/Bitzer

Lars Eliasson, Skogforsk.
Vägkostnaderna har ökat med 17 procent på riksnivån, vilket ger nya toppnivåer i både södra och norra Sverige. År 2000 uppgick vägkostnaderna till sex procent av den totala skogsbrukskostnaden och 2020 hade andelen ökar till 14 procent. Vad ligger bakom denna ökning?
– Främst är det just in time-leveranser som gör att behovet av upprustning och vägunderhåll ökar – och därmed vägkostnaderna. Ett alternativ kan vara större virkeslager, det skulle ge industrin en buffert vid leveransproblem orsakade av exempelvis tjällossning eller regniga höstar, säger Lars Eliasson. Och just den typen av problem kan komma att öka i ett varmare framtida klimat, betonar han.
– Vi får allt kortare perioder med tjälade vägar. En frusen väg behöver inga förstärkningar, men en tinad väg som det regnar på kräver underhåll. Här har skogsägarna valt olika strategier.
– De som har egen industri satsar i större utsträckning på sina vägar. Övriga skogsägare kan välja mellan att hålla en god vägstandard eller att avverka när förutsättningarna är gynnsamma. Han poängterar att strategier och kostnader för väghållning beror på vilka markförhållanden skogsägaren har.
– Vid gynnsamma markförhållanden behövs inte så mycket underhåll, men finkorniga jordar som är känsliga för fukt kräver mer jobb och blir dyrare. Det återspeglas i den stora kostnadsspridningen, säger Lars Eliasson.
Vägkostnader 2020
Vägkostnaderna fortsätter att öka och den totala underhållskostnaden är fortsatt högre än kostnaden för nybyggnation och upprustning till en högre vägstandard. Om alla markägare har liknande kostnader som de stora markägarna kan man skatta den totala kostnaden för skogsbilvägar 2020 till drygt 1,4 miljarder kronor för underhåll och 1,1 miljarder kronor för nybyggnation och standardhöjning. Det finns dock en stor spridning kring medelvärdet.
Investeringar i nybyggnad och standardhöjning av skogsbilvägar samt kostnaden för vägunderhåll per avverkad kubikmeter under perioden 2000 till 2020. Åren 2018 och 2019 har reviderats från föregående års publicerade resultat.
95-procentigt konfidensintervall för de totala vägkostnaderna